Územní plán – ZM3

Územní plán obce určuje, co lze na jednotlivých místech stavět (obytné domy, cesty, objekty občanské vybavenosti, průmyslové areály), či co tam být nesmí. Má vždy grafickou část ve formě barevných výkresů a textovou část. V Braškově je dohledatelný na informačním portálu obce územní plán z roku 2013. Ty starší se někam ztratily, nemá je ani stavební úřad. 
Když je potřeba něco aktualizovat, obec vyhlásí změnu veřejnou vyhláškou a každý se k tomu může vyjádřit.
Změna č. 1 proběhla v roce 2017, podrobněji se o tom dočtete v článku  Územní plán (1). Motivací ke změně byl nápad vystavět tzv. protihlukový val, o čemž bylo blíže pojednáno v článcích  Územní plán (2) a Územní plán (3) .
Změna č. 2 byla v roce 2022 provedena kvůli zrušení „interakčního prvku IP14“, zjednodušeně řečeno: „soud rozšlápl starostovi jednu z jeho báboviček“, vymyšlených při změně č. 1.
V roce 2023 byla zadána změna č. 3 územního plánu Braškova. Zastupitelstvo pověřilo starostu obce přípravou změny a spoluprací s architektem, který změnu zpracoval za 254 100 Kč.
O obsahu změny pak zastupitelstvo

Ten jednotný standard znamenal oproti dosud zpracovanému plánu v podstatě to, že místo označení ploch Z1 se nově značí Z.1, místo P1 pak P.1 a podobně, což muselo být náročné ve všech dokumentech opravit. Věcná změna spočívala ve schválení třech vyjmenovaných pozemků u braškovského rybníka na stavbu objektu pro seniory a ta poslední uvedená parcela je u silnice v poli u fotbalového hřiště pro občanskou vybavenost.

A tady je jádro toho problému, jak prozíravě posuzuje zastupitelstvo potřeby obyvatel Braškova. Ne že by ty zábory pozemků neměly svoje opodstatnění. Je lepší vylepšovat obec uvnitř katastru, nežli stavět chodníky na cizím území. Ale neustálé přidávání staveb kousek po kousku může zapříčinit problémy celku, potažmo stávajících obyvatel. K tomu můžeme uvést následující příklady, které nejsou ve změnách územního plánu nijak ošetřeny.

Uváděné strany textu na začátku připomínek se vztahují k souboru Braškov-ZM-č.-3-ÚP-II.-Textová-část-odůvodnění-2023_návrh-k-VP.pdf , přístupném na informačním portálu obce. Barva písma je zachována podle připomínkovaného souboru. Název je „Odůvodnění změny“, ale následky změny se nikdo nezabýval. Tak si to trochu rozebereme:

Připomínka č. 1:
Na str. 11, 12 Technická infrastruktura:

Od roku 2013 se v ÚP uvádí, že „Technická infrastruktura stávající v oblastech zásobování vodou a plynem by měla bez kapacitních a tlakových problémů vyhovovat navrhovanému rozvoji. Při předpokládaném nárůstu cca 100 obyvatel není potřeba navrhovat posilování stávajících zásobních řadů“.

Jaká je skutečnost?
K   1.1. 2013  bylo v Braškově 1015 obyvatel.
K 31.12.2023 bylo v Braškově 1115 obyvatel.

Nárůst o 100 obyvatel již byl dosažen i bez dosavadního zastavění zastavitelných oblastí, kde u navrhovaných ploch pro bydlení individuální Z.1, Z.2, Z.4, Z.5, Z.6, Z.8 tomu odpovídá více než 20 domů a u nově navrhovaných ploch občanského vybavení Z.3 a Z.10 doposud blíže neurčený nárůst počtu obyvatel či nároků na zásobování vodou a plynem. Taktéž je nutno zahrnout případné změny na plochách přestavby P.1, P.2, P.3. Nebylo žádným způsobem doloženo, že technická infrastruktura zásobování vodou a plynem bez jakýchkoliv opatření bude vyhovovat dříve navrhovanému rozvoji, který již překročil očekávané limity, a zvláště pak při navrhovaném rozšíření zastavitelného území. Rozšířením spotřeby se dá očekávat pokles tlaku vody u stávající zástavby. Zastupitelstvo se tím nezabývá, hlavně když se bude utrácet za stavby s dotacemi. Je to systém „po nás potopa“ – nebo snad „po nás sucho“?

Obdobná situace je u čistírny odpadních vod.
Ve čtvrtém odstavci zmíněného dokumentu se u technické infrastruktury uvádí:

Likvidace odpadních vod ze všech částí obce je v současné době řešena na stávající čistírně odpadních vod, která má kapacitu 1200 EO.

Při současných 1115 obyvatelích (to jsou ti EO-ekvivalentní obyvatelé), se zatížení čistírny odpadních vod blíží limitu a možná jej i překračuje, protože není započítávána zátěž od restaurací, výroben a dalších ploch mimo individuální bydlení. Taktéž není aktualizována zátěž vzniklá výstavbou na dosud nezastavěných plochách a nově navrhovaných plochách Z a P, vyjmenovaných výše. Není nijak doloženo, že kapacita čistírny odpadních vod nebude překročena i při navrhovaném rozšíření zastavitelného území.
Pokud jste někdy šli kolem Braškovského potoka pod čistírnou, nevypadá často voda nijak vábně. 

A to jsou obrázky při neobvykle vysokém průtoku. V letním období, kdy přečištěné odpadní vody nejsou ředěny deštěm a přítok z rybníka je minimální, je to daleko horší. Jak to vyřeší ty plánované úpravy toku Braškovského potoka je ve hvězdách. Hlavně že to bude stát 17,8 miliónů Kč, plánovaných v programu rozvoje obce na „Revitalizaci Braškovského potoka, vybudování rybníku a tůní, výsadbu zeleně“, když na to budou dotace. Víc vody to nepřinese, jen se zadrží ta špinavá v části braškovské krajiny a pravděpodobně začneme bojovat s hmyzem. Na boj proti komárům jistě budou další dotace.
Snaha o udržení vody v krajině by se měla zaměřit místo honby za dotacemi selským rozumem. Měli bychom si vzít i poučení z chyb předchozích generací. Jedna z nich bylo vymýcení lesíka na pahorku v lokalitě U Dubu. Ve střední části následující mapky je patrné, kam až sahal dříve obecní les. Ten byl vymýcen počátkem 20. století spolu s částí lesa Na Háji. Lze se domnívat, že to nepříznivě ovlivnilo hydrologické poměry a důsledky toho pociťujeme i dnes. Stálo by za zvážení zalesnit opět pahorek U Dubu alespoň tak, jak tomu bylo v minulosti. 

A jistě by neškodilo protáhnout ten lesík až ke Skalce. Úbytek sklizně řepky bychom snad přežili, ale bez vody v rybníce, který je napájen prameny ze svahu od Dubu, by to bylo horší. Takovými plány by se mělo zastupitelstvo zabývat spíše, než betonováním dalších ploch.

Připomínka č. 2:
V energetické bilanci není uvedena část obce Valdek, ve které též dojde změnami v zastavitelném území k nárůstu spotřeby.

Připomínka č. 3:
Str. 19
OU občanské vybavení všeobecné
V přípustném využití by měla být doplněna k dříve uváděné mateřské škole i základní škola, jejíž výstavba je v programu rozvoje obce plánována s předpokládanými náklady 90 miliónů Kč, ale její výstavbu vlastně územní plán nepřipouští. Je to ukázka krátkozrakosti navržených změn a nekompetentnosti zastupitelů.

Dne 16.2.2024 zveřejnil Obecní úřad Braškov Veřejnou vyhláškou oznámení o zpřístupnění návrhu změny č. 3 územního plánu Braškov a oznámení konání veřejného projednání (celý text je na webu obce).
V poučení se mimo jiné uvádí: … proti projednávané změně č. 1 územního plánu … lze podat námitky. Zřejmě jde o písařskou chybu, správné znění by mělo být … proti projednávané změně č. 3 územního plánu … . Do dne veřejného projednávání dne 18.3.2024 nebyla Obecním úřadem sjednána náprava, což svědčí o tom, že to ani nikdo ze zastupitelů nečetl, někteří to dokonce podepsali.

Veřejného projednávání se zúčastnilo pět zastupitelů, dva občané z Braškova a jeden z Kyšic.
Teď si pár týdnů počkáme na vyhodnocení písemných námitek a připomínek, které byly podávány do 25.3.2024.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *