Zasedání na stojáka

V ponuré atmosféře mlhavého podzimu se dne 9.11.2020 od 15 hodin konalo 10. veřejné zasedání zastupitelstva obce Braškov. Kulisu mu tvořilo otevřené prostranství s pódiem Na Háji v lesoparku Braškov Valdek. Mimořádný stav a sychravé počasí si kromě roušek, ztěžujících komunikaci, vyžádaly i jednání vestoje. 

Program zasedání si můžete přečíst na webu obce nebo  zde. Kromě běžných bodů se měl projednat i bod 12 – podnět občanů. O co v něm šlo? Obec se dlouhodobě potýká s průjezdy kamiónů, které si krátí cestu od Berouna na Kladno, na D6 směrem na Nové Strašecí a do Slaného a i opačným směrem přes nezpoplatněné silnice II. a III. třídy. Tedy i přes Braškov. Nespokojenost řady občanů s léta trvajícím bezvýsledným jednáním obce s různými organizacemi, které by tomu měly zabránit, vyústila v únoru 2020 podáním podnětu občanů, aby se o tom jednalo na zastupitelstvu. Projednání takového podnětu je zákonnou povinností zastupitelstva. Vedení obce to však ignorovalo, až musel zasáhnout na základě stížnosti nadřízený orgán. Tak se projednání dostalo do programu až 9.11.2020. A jak si radní představují komunikaci s občany? Bod byl přednesen, vyjádřit se k němu před schválením zastupitelstvem bylo starostou občanům znemožněno a v jakémsi nesrozumitelně předneseném znění byl schválen. Pak se teprve připustila diskuse – k něčemu, co už se nedalo ovlivnit. Všechno to bylo v duchu systematicky prosazovaného totalitního řízení obce bez spoluúčasti občanů.

Projednávání na zastupitelstvu předcházel článek Ing. Kolrusze v Braškovských novinách a na webu obce Proč stále jezdí … , na který jsem musel v diskusi reagovat. Protože vedení obce nemá zájem, aby se obsah diskuse zaznamenával, natož zveřejňoval, jak tomu v předchozích letech bývalo, uvádím jej v plném znění:

***

Na obecním webu jsem si přečetl článek pana Ing. Kolrusze „Proč stále jezdí kamiony v obcích“. Nejvíce se mi na něm líbil ten závěr, ve kterém vyjádřil přesvědčení, že nakonec zvítězí zdravý rozum.

V textu je uvedena jako překážka toho, aby tranzitní přeprava z Berouna na Kladno a Slaný nejezdila po dálnici, ale přes obce včetně Braškova, zamítnutí dopravním inspektorátem Policie z důvodu přetížení, fronty a zácpy při vjezdu a poté sjezdu z pražského okruhu. Ptám se tedy: Byly tyto výmluvy nějak podloženy například propustností dálnice, která je určitě daleko vyšší, než průjezd zúženými uličkami dotčených vesnic?

Pan Stádník napočítal, že za dvě hodiny projede obcí 50 nákladních vozidel včetně kamionů. Střízlivě odhadneme, že kamiónů je polovina, tedy 25, z toho 20 tranzitních. To znamená 10 za hodinu, jeden za šest minut. Podle dostupných údajů je průměrná intenzita dopravy u Exitu 16 pražského okruhu v Řepích kolem 40 vozidel za minutu. Že by ten jeden kamión za 6 minut ucpal sjezdy? Pokud na takové argumenty obec přikyvuje, není se co divit, že za deset let nebylo dosaženo pokroku.

Dalším argumentem, proč jezdit po dálnici je její zpoplatnění. Kamióny přes vesnice nic neplatí a ničí silnice, které na ně nejsou stavěné, zatěžují životní prostředí lidem přímo pod okny. Nechápu, jak může být vyčítáno Ekologickému spolku Braškova, že hájí jen svoje zájmy v bydlišti. I kdyby to tak bylo, je to v pořádku. Je to ale pomluva – vždyť vyloučení tranzitní přepravy se bude týkat i Valdeku.

Přestaňte svoje oponenty špinit pomluvami a jednejte v zájmu všech občanů, jak jste slíbili a používejte zdravý rozum. Rozvoj obce není jen beton. Ať si dá zastupitelstvo za úkol se věcí seriózně zabývat a podložit rozhodnutí objektivními argumenty. Podle mne to do rozvoje obce patří. Omezování tranzitní automobilové dopravy uvnitř sídla je i jedním z cílů ochrany životního prostředí vymezených územním plánem.

Je smutné, že zájmy občanů musí prosazovat oni sami cestou sdružení a místo podpory vedení obce se dočkali napadání za jejich aktivní přístup k řešení ožehavých problémů.

 

Současně s průjezdem tranzitní dopravy obcí se probírala i hluková zátěž z dálnice.

V dubnu 2019 provedla autorizovaná organizace měření hlukové zátěže od dálnice D6 v oblasti kolem braškovského mostu s tím, že jsou překročeny limitní hodnoty stanovené vládním nařízením.

Po více než roce na to obec zareagovala dopisem na ŘSD z června 2020, kde obec cituji:

„Zdvořile žádá“ o provedení kontroly a návrh bariéry s lepšími parametry a její realizaci, aby došlo ke snížení hlukové zátěže. Přitom je povinností ŘSD jako původce nepřípustné hlukové zátěže přijmout opatření k jejímu snížení na svoje náklady. Přesto obec Braškov v tomto místě stále plánuje vybudovat zemní val na svoje náklady.

Technické řešení ŘSD se jistě obejde bez dalšího záboru zemědělsky obdělávané půdy, o jejíž značnou část již katastr obce přišel samotnou výstavbou dálnice. Je načase opustit nesmyslné řešení protihlukovými valy, které jsou jen zástěrkou pro vytvoření skládky stavebního odpadu, navíc směšně zdůvodněné jako zkrášlení krajiny. Stačí se podívat na obrázky valů, zveřejněné v prověřovací studii na webu obce Braškov.   (Pozn. redakce: PROTIHLUKOVÝ-VAL z webu obce)

Obci se ale musí přiznat pokrok v tom, že nějaký dopis na ŘSD, i když s ročním zpožděním, napsala. Je totiž známo, že již od doby existence stávající protihlukové stěny vybudované spolu s dálnicí tato nevyhovovala svými parametry průzvučnosti technické normě a vedení obce se nijak nebránilo.

Díky iniciativě občanů se věci pohnuly a snad se dočkáme uspokojivého řešení bez toho, aby na prvním místě byly prosazovány zájmy stavebních firem, jak se levně zbavit odpadu.

***

Sice jsem byl v průběhu přednesu starostou upozorňován, že diskutuji déle, než 3 minuty, ale v jeho pozdější reakci na obsah jsem se alespoň dozvěděl, jak to je ve skutečnosti s těmi protihlukovými valy. O tom ale až jindy.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *