Myší díry

Braškov leží na důležité severojižní spojnici okolních sídel. Dřívější převážně pěší provoz byl postupně nahrazován koňskými povozy a v době historicky nedávné motorovou dopravou. Stav cest vždy mnoho let zaostával za potřebami a snaha o jejich vylepšení vyvolávala konflikty zejména se stavbami v jejich sousedství. Překotný nárůst silniční dopravy si ve 20. století vynutil i drastické zásahy do staveb v okolí braškovských páteřních komunikací. O vlivu rozvoje dopravy na Toskánku jste si něco mohli přečíst již v příspěvcích Toskánka 19. věku (1)Toskánka 19. věku (2).  Ani centrum Braškova se nevyhnulo demolicím objektů, které bránily rozvoji silniční dopravy. Největší brzdou průjezdnosti obce byly zúžená místa, tzv. myší díry, označené na následujícím mapovém podkladu z fondů ČÚZK velkými modrými písmeny A, B, C, D. Zobrazený stav kolem 1840 v podstatě přetrval až do poloviny 20. století. Černá a červená čísla jsou čísly pozemků a většinou se liší od popisných čísel domů.

Úsek A u dnešního Stavimatu je kritickým místem dodnes. Na následujících obrázcích si můžete porovnat nejstarší zaznamenaný stav s tím současným.

Dnes se lze jen domnívat, že ve středověku mezi místy AB v místě křížku se nacházela brána braškovské vodní tvrze, tehdy snad z poloviny obklopené rybníkem. V místě B se cesta zúžila tak, že mezi staveními projel jen jeden povoz. To již bylo neúnosné při narůstajícím provozu ve druhé polovině 20. století. Musela být provedena demolice některých staveb, aby se vozovka mohla rozšířit. Patrné je to při pohledu od mateřské školky:

Následuje i pohled na stejné místo ze severní strany směrem od braškovské návsi:

V místě C na návsi byla též zbourána stavba v jejím středu a na jihovýchodní straně, což umožnilo snadnější průjezd a úpravu návsi.

Poslední zúžení vozovky v místě D vzniklo až při stavbě stodoly v sedmdesátých letech 19. století. Odstraněním stodoly a přilehlých staveb vznikl prostor pro dětské hřiště.

Na šířce nové vozovky se ale šetřilo, takže v současné době tam myší díru tvoří špatně parkující auta.

Přestože popsané demolice proběhly před půl stoletím, nejsou vlastnické poměry v těch místech dosud řádně vypořádány.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *